Yazan: Deniz
Twitter: @vegidemiyorum
Rus sanatçı İlya Repin'in
yağlıboya tablosudur. Repin bu tabloya 1880'de başlamış ve 1891'de
tamamlamıştır. Bitirdiğinde, dönemin Rus imparatoru III. Aleksandr tabloyu
ondan 35.000 rubleye satın almıştır. Bu, o zamana kadar bir Rus tablosuna
ödenen en yüksek fiyattır.
Tablonun konusu,
1767'de Osmanlı padişahı IV. Mehmet'in Zaporojya Kazaklarına yazdığı söylenen
mektuba cevaben Koşovi Ataman İvan Sirko'nın yazdığı düşünülen mektupla
ilgilidir. 1676'da Kazakların Osmanlı İmparatorluğu'nun sultanı IV. Mehmed'e
gönderdiği cevap mektubu hakkındaki efsaneyi işlemektedir. Repin'in tablosu,
1676 Zuravno (İzvança) Antlaşması'na göre Türk egemenliğine geçmesi gereken
Zaporojyalıların kafa tutmasını yansıtmaktadır.
Kültürel
Bağlam
Zaporojyalı
Kazaklarının özgür ve bağımsızlığına düşkün bir halk olduğu imajı, tablonun
yapıldığı dönemde Rus insanının hayalinde önemli bir yer tutmaktaydı. Gogol,
Taras Bulba eseriyle (1835–42) bunu daha da popülerleştirmiştir. Tez canlı
Kazaklar, hem bir efsane konusu hem de bir idealdi lakin 17. yüzyıl Kazak
topluluklarının demokratik ruhu, 19. yüzyıl Rusya'sındaki siyasi ortamla bir
tezat oluşturuyordu.
Bu korkusuz ve
özgür Kazak temasının 19. yüzyıl Rus sanatına yansıması edebiyatta Gogol ve
Tolstoy tarafından, resim sanatında da İlya Repin, Vasilyi Surikov, ve Sergey
İvanov tarafından gerçekleştirildi. Gerçi, 19. yüzyıldaki Kazak toplumunda 17.
yüzyılın bu efsanevi, yerinde durmaz özgürlük ruhu artık kalmamıştı;
Ukrayna'nın her ne kadar yerel özerkliğe sahipse de, Ukrayna Kazakları Rus
ordusuna bağlı sıradan bir birlik oluşturuyorlardı.
Tablonun Genel Bir
Okuması

Gruptakiler
karışık bir topluluk oluşturmaktadır, aralarında asık suratlı eski askerler,
iri yapılı neşeli tipler, kaba görünümlü kel adamlar vardır. Katip ve yanındaki
genç adam hariç diğer karakterler kel kafalıdır, bazıları kel kafalarının
tepesinde bir tutam saç bırakmıştır. Çoğu uzun bıyıklıdır. Bazılarının altın
küpeleri vardır, bazıları kürk kaban veya yün palto giymektedir. Önünde
iskambil kartları olan adam gömleksiz olarak oturmaktadır (kumarbazlar
üzerlerinde kart saklamadıklarını göstermek için gömleksiz oynarlarmış).
Kumarbazın
kucağındaki müzik enstrümanı Kazakların müzik sevgisini temsil etmektedir.
Kukuletalı beyaz cüppe Kazakların geleneksel bir giysisidir. Yüzler dikkatli
şekilde modellenmiş olmasına karşın, giysi ve süsler sadece ana hatlarıyla
sunulmuştur.
Yine yerde savaşın
yorgunluğundan olsa gerek yüzü görünmeden yatan bir adam daha vardır, yalnızca
tek bir eli görünmektedir. Hemen yanında da kötücül bakışlarıyla bir kurt
köpeği yatmaktadır.
Ivan Serko'nun
etrafındaki askerler Gogol'un öyküsündeki subayları betimlemektedir. Gogol'un
kahramanı Taras Bulba'nın da resmedildiği sanat eleştirmenlerince genel kabul
görmüştür. Taras Bulba resmin sağındaki, kırmızı palto ve beyaz kalpaklı iri
kişidir.
Bunlar dışında
biraz da tablonun yapılışına bağlanan bir okuma yapar isek; Empresyonist
ressamların aksine Repin bir realistti ve eserleri uzun çalışmalar ve ince
ayarlamaların sonucu tamamlanırdı. Zaporojya Kazakları eserinin yüzlerce ön
çalışması ve on yıl boyunca yapılmış üç versiyonu vardır. Repin çalışmalarının
sonuçlarından hiç memnun kalmamış, resmi daha etkili kılacak kompozisyonlar ve
renklendirmeler aramıştır sürekli. Ayrıntılar doğrudan gözlemlere dayanmasına
karşın resmin genel görünümü ressamın içinden gelen bir arayışın tatminine yönelik
olmuştur. Hatta Repin, 1880, 1888 ve 1890'da üç kere Zaparojya bölgesinde
inceleme gezilerine gidip malzeme topladı ve tablosunda kullanabileceği tipik
kişiler aradı. Tarihçi Kostomarov ona gezeceği yerlerin bir güzergahını
çıkardı, Repin Kazakların eski kiliselerini, eski mezarlıklarını, etnoğrafya
müzelerini, Siç'in bulunduğu yeri gezdi. 1880'de Kazakların kostüm ve
silahlarının skeçlerini yapmaya Dinyeper bölgesinde Krasnodar Krayı'nda bulunan
ve Kuban Kazak köyü olan Paşkovski, Ekaterinoslav ve Çernigov Guberniyası'na
gitti. Döneme ait otantik eşyaların tablosunda görünmesinin son derecede önemli
olduğuna inanmasına rağmen bu konuda büyük zorluklarla karşılaşmış, ancak
1887'de eski Kazak eşyalarına sahip bir bilim adamıyla tanışınca ara vermiş olduğu
tablosuna devam etmiştir.
Repin tablosundaki
Kazakların lideri olarak ataman İvan Sirko'yu kullanmaya karar verdiğinde,
tarihçi Yavorinitski yüz ifadelerinin skeçlerini yapması için Ukraynalı
entelektüellerle onu temasa geçirdi. Repin halktan insanların skeçlerini de
yapmak istiyordu ama başlangıçta buna razı olan modeller bulmakta epey
zorlandı. Sonunda kırk kadar kara kalem ve bir yağlı boya skeç yaptıktan sonra
1880'de asıl tablosu üzerinde çalışmaya başladı. Bu ön çalışmalarının çoğu
hâlen Moskova'da Tretyakov Galerisi'nde bulunmaktadır. Tablosu 1891'de
bittiğinde onunla ilgili yüzden fazla karakalem ve yağlı boya skeç yapmıştı.
KAYNAKÇA
Rose-Marie Hagen, Rainer Hagen
(2002).
What great paintings say, Volume 1. Sayfa 434.
ISBN 9783822821008
What great paintings say, Volume 1. Sayfa 434.
ISBN 9783822821008
Roy Bolton, (2010).
"Study for Zaporozhian Cossacks
Writing a Letter to the Turkish Sultan".
Views of Russia & Russian Works on Paper. / Sphinx Fine Art. / Sayfa 126.
ISBN 9781907200052
Views of Russia & Russian Works on Paper. / Sphinx Fine Art. / Sayfa 126.
ISBN 9781907200052
Yorumlar
Yorum Gönder