NARKISSOS

En ilginç mitolojik kahramanlardan biri Narkissos'a yakından bakalım.

Hera, kocası Zeus'un kendisini aldattığını düşünür, fakat kimle aldattığını bir türlü bulamaz. Öğrenmek için koruya indiği bir gün Ekho ve arkadaşlarını konuşurken görür. Hera'nın geldiğini gören bütün kızlar kaçışır yalnızca Ekho kalır. Böylece Hera "olsa olsa Zeus'un sevgilisi bu kızdır" diye düşünür ve dilden dile yayılan haksızlıklarından birini daha gerçekleştirerek onu cezalandırır. Artık konuşamayacak sadece kendinden önce kim konuşursa onun kelimelerinin sonlarını söyleyebilecektir.

Ekho bu durum karşısında çok üzülür. Narkissos'u seviyordur ve bir türlü konuşamıyordur. Günlerden bir gün eline fırsat geçer. Narkissos arkadaşlarına "kimse var mı burada?" diye seslendiğinde, "burada, burada" diye tekrarlar. Ağaçların arasındadır ve Narkissos gel diye bağırır. Bir anda ağaçların arasından  Narkissosun karşısına çıkar. Ekho'yu gören Narkissos ise kaçıp gider.

Ekho, bu durum karşısında günden güne eriyerek içine kapanarak ölür. Vücudundan arta kalan kemikleri kayalara, sesi ile bu kayalarda eko dediğimiz yankılara dönüşür. Olimpos dağında oturan tanrılar bu duruma çok kızarlar ve Narkissos'u "kimseyi sevmeyen kendini sevsin" diyerek cezalandırırlar.

Narkissos ava çıktığı bir gün susayıp nehre eğilir ve su içer. O sırada sudaki aksini ilk kez görür.  O da ilk kez gördüğü bu güzellik karşısında büyülenir, kendisine aşık olmuştur, daha önce hiç kimseyi sevmediği kadar sevmiştir sudaki aksini. "Başkaları benim yüzümden ne acılar çekmiş şimdi anlıyorum" der. "Kendime olan sevgimle yanıyorum ben, suda oluşan bu güzelliğe nasıl erişebilirim? O güzelliği bırakamam da, yalnız ölüm kurtarır beni" der ve su kıyısında eriyip gider. Eridiği yerde yepyeni güzel bir çiçek açar. Narkissos (nergis) ismi buradan gelmektedir.

Oscar Wilde, Narkissos'un bu efsanesini devam ettirmiştir.

"Narkissos nehir kenarında öldüğünde kuşlar, çiçekler, hayvanlar ağlamaya başlamışlar. Biri bir an farketmiş ki nehir de ağlıyor. Sormuşlar nehire: "sen neden ağlıyorsun?" Nehir cevap vermiş: Ne zaman Narkissos gelip bana bakarak kendini izlese, ben de onun gözlerine bakarak kendimi izlerdim"

Ayrıca Narkissos, Salvador Dali'yi de etkilemiş ve O'na ilham vermiştir.



kaynakça
Edith Hamilton, Mitologya

Yorumlar